SPORT ÉS TERHELÉS: PREVENCIÓ ÉS REGENERÁCIÓ

A mozgás kétségtelenül azok közé a tényezők közé tartozik, amelyek segítenek megőrizni az ember egészségét. Segítenek megelőzni az ún. civilizációs betegségek – kóros elhízás, cukorbetegség. arthrosis, magas vérnyomás vagy magas koleszterinszint – kialakulását. Az ideális mozgásformák közé a napi fél órás gyors séta, úszás vagy kerékpározás tartozik.

Ami a szó szerinti sportolást illeti, azaz, ha valaki versenyszerűen vagy akár hivatásszerűen űz egy sportágat, akkor ennek az egészségre gyakorolt pozitív hatásáról már nem vagyok annyira meggyőződve. Egy bizonyos sportág rendszeres, ismétlődő gyakorlásakor ugyanis logikusan mindig ugyanazokat az izomcsoportokat, ízületeket vagy szalagokat terheljük le. Amennyiben a sportoló nem szán elég időt a terhelés utáni regenerációra, a leterhelt struktúrák degenerálódnak, működésük károkat szenved. Sízők esetében elsősorban a térdízületekről, teniszezőknél a könyökről, vállról, gerincről, röplabdázóknál és az atlétáknál főleg az ínakról (Acchiles-ín degenerációja), a focistáknál pedig a térdről, bokáról, lágyékról és az alsó végtagok valamennyi izomzatáról van szó. Extrém csoportot alkotnak az erősporttal foglalatoskodók – súlyemelés, testerősítés (bench), testépítés – akik esetében valamennyi mozgásszerv terhelésnek van kitéve. És akkor még nem is említettem a tiltott szteroid hormonok vagy más stimuláló szerek esetleges fogyasztását, amelyek egyik kellemetlen mellékhatása a kötőszövetek degenerációja.

Sajnos a “dopping-ipar” az egyre tökéletesebben működő antidopping laboratóriumok ellenére is virágzik, és a siker, valamint a pénz utáni vágy olyannyira erős, hogy a sportolók gondolkodás nélkül beveszik a “bogyókat”, holott tudják, ez akár egész életükre tönkreteheti egészségüket. Orvosi praxisom mellett immáron 20 éve vagyok a nemzeti 1. és 2. ligában játszó, azaz professzionális futballisták csapatorvosa. Több száz páciensről van szó, és egy kezemen meg tudnám számolni, karrierje során hány sportolón nem kellett meniszkusz- vagy lágyékín-műtétet végezni. Nálam az a futballista a “rekordtartó”, aki 25 évesen már 3 artroszkópikus meniszkusz-műtéten, és 2 térdín-plasztikán volt túl. Szinte teljes bizonyossággal állítható, hogy idős korban endoprotézisre lesz szüksége. Felmerül tehát a kérdés, hogy megelőzhető-e az egyoldalú terhelés miatti betegségek kialakulása, illetve, hogy a versenyszerűen űzött sportolás feltétlenül mozgásszervi károsodáshoz vezet-e? Fontos, hogy a sportoló szervezete fel legyen készülve a terhelésre, és fontos, hogy a sportoló a sportteljesítmény után kellő figyelmet fordítson a regenerációra, azért, hogy a következő megmérettetésnél “tiszták” legyenek az ízületek, a kötőszövetek és az izmok, azaz már ne legyen bennük az előző fáradtság miatti “lerakódás”.

Az Energy termékkínálatában több olyan készítmény is van, amely kiválóan használható ilyen esetekben, nem csak a hivatásos vagy amatőr, de a saját maga kedvéért sportolók számára is. Az egyik legkedveltebb közülük a King Kong, főleg azért, mert növeli a test teljesítményét. Regeneráló és anabolikus hatású gyógynövényeket tartalmaz, ezért a sportolóknak szinte előírásszerűen kéne használniuk. Fontos felhívni a figyelmet, hogy a King Kongban levő anyagok mindegyike természetes eredetű, és a koncentrátum nem tiltott doppingszer. A King Kong bioinformációs alapon működik, természetes módon növeli a tesztoszteron receptorok számát, illetve fizikai igénybevétel esetén az izommennyiséget. Terhelés időszaka alatt maximális adagolásban érdemes szedni, azaz naponta 3x 9 cseppet. Az izomzat vérellátásának segítése érdekében a King Kong alkalmazását egészítsük ki a Ruticelittel. A krémet vékony rétegben az izomzat igénybevétele előtt kell felkenni. A teljesítményt befolyásoló soron következő készítmény a Fytomineral. A futballmérkőzés vagy a hosszú atlétikai futás után gyakran panaszkodnak a sportolók izomgörcsökre, amelyeket a kalcium, magnézium és egyéb ásványi anyagok reservoirjainak kimerülése okoz, egyrészt a terhelés, másrészt az izzadás következtében. A kolloid oldat felszívódó képessége 98%, azaz biztosak lehetünk benne, hogy a hasznos ásványokat a szervezet teljes mértékig felhasználja. Ajánlott adagolása: napi 3x 10 csepp, hosszú időn át, mert a Fytomineral hatékony regeneráló készítmény is egyben. Sérülés esetén – zúzódás, rándulás, törés – az Artrin használata ideális, mert fájdalomcsillapító hatású, és segíti a szövetek vérellátását. Megszünteti a fájdalmat, jelentősen felgyorsítja gyógyulás folyamatát, és pozitívan hat minden mozgásszervi panaszra. Kenjük naponta 3x vékony rétegben a sérült területre. A következő regeneráló készítmény a szépiacsontot, kollagént, és további a gyógyulást felgyorsító, valamint az ízületi porc fiziológiai funkcióját megújító anyagokat tartalmazó Skeletin. Használatával megelőzhető az ízületi meniszkusz és az ínak károsodása, a szóban forgó sérülések esetében felgyorsítja a struktúrák gyógyulási folyamatát, hozzájárul a mineralizációhoz, azaz megerősíti a csontokat. Javasolt napi adagja: 3x 1 kapszula, versenyidőszakon kívül elegendő napi 1 kapszula, azaz preventív adag. Sportolás után nem ritka az izomfáradtság, amit a tejsav jelenléte okozz (a glikogén – az izom erőforrásának – teljes felhasználása után), valamint az ún. megkésett izomfájdalom szindróma, ami a sportolás után 24-72 óra elteltével jelentkezik, és amit apró izomrostok sérülése, illetve duzzadása okoz. Mindkét esetben a terhelt izomcsoportok ismétlődő maximális kontrakciója idézi elő a tüneteket. Ebben az esetben a Balneolos vagy a Biotermalos relaxáló és regeneráló fürdő nyújthat hatékony segítséget. A Balneolból egy kád 36 fokos vízbe tegyünk 5 ml-rel, a Biotermalból 2 leveseskanállal. A fürdőt minden másnap készítsük el, és 15-20 percig feküdjünk benne. Végezetül szeretném felhívni a figyelmet, hogy a professzionális sport sem vezet feltétlenül egészségkárosodáshoz abban az esetben, ha elegendő figyelmet fordítunk a megelőzésre, valamint az izom-, a kötőszövet- és az ízületi-apparátus regenerációjára. A fent leírt tanácsokat természetesen amatőr sportolók is megfogadhatják, főleg akkor, ha azt szeretnék, hogy a mozgás jó érzéssel töltse el testüket, és ne okozzon izom- vagy ízületi-fájdalmakat.

MUDr. Vojtech Togner